Sajnos nem új keletű, hogy a bevált nemzetközi gyakorlattal nem törődve születnek politikai döntések hazánkban. Számtalan országban, városok sokaságában működő rendszereket nem veszünk át vagy sok országban kipróbált, de nem bevált módszert akkor vezetünk be, amikor mások megszüntetik.
Most éppen az autópályadíj kiterjesztése a fővárost elkerülő gyűrű, az M0-ás autóútra. Csak kitérőként jegyzem meg, hogy teljesen fölösleges autóútnak titulálni, ha jelzőtáblák százaival korlátozzák a sebességet. Egyszerű közút gyanánt a KRESZ meghatározza a megengedett maximális sebességet.
A nagyobb városok történelmi belvárosai, de még a külsőbb útjai sem bírták el a nagy környezeti károkkal járó megnövekedett forgalmat. Sok helyen ezért kezdték el a városokat elkerülő utak, autóutak, sőt autópályák építését.
Nálunk a Világbank kishitűsége miatt – azt állították, hogy nem lesz kellően nagy forgalom – csak egy szűk, kétpályás, részleges körgyűrű készülhetett, amelyet autóúttá emeltek, indokolatlanul. Valóban fellélegezhetett a főváros nagyon sok útja, hídja. A környezeti károk – a károsanyag kibocsátás és zaj – a városon kívülre került.
Az autópálya díjat mindenhol kizárólag a körgyűrűn kívül eső útszakaszokra szednek. A cél pontosan az, hogy díjmentessé és ezzel vonzóvá tegyék az egyébként sok esetben kerülővel járó, de gyorsabb haladási sebességet biztosító elkerülő utakat. Az ésszerűtlen intézkedés, hogy fizetővé teszik a körgyűrűt, ellent mond annak a törekvésnek, hogy a belvárosban dugó díjat kívánnak bevezetni.
Kép forrása: 444.hu
Sajnos várható volt valamilyen intézkedés az autósok ellen, ugyanis az üzemanyagárak nem várt csökkenése, ami akár hosszabb folyamat is lehet, évi száz milliárd forint körüli adó kiesést jelenthet a költségvetésben.
Az igazi csapás az agglomerációban élőket éri, mivel ők napi használói a körgyűrűnek, az autópálya igénybevétele nélkül, tehát nem kötelezettek díjfizetésre. Nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy soha nem látott káoszt prognosztizáljon valaki. A relatíve magas útdíjak miatt jelenleg is elkerülik például az M6-os autópályát, van, hogy percekig nem találkozik az autós másik gépjárművel. Feltételezhető, hogy ezzel a meggondolatlan intézkedéssel további útdíjaktól fog elesni az üzemeltető.
Járai Zoltán, közlekedésmérnök